Des de la Gerència de Serveis i amb la col·laboració de l'Institut Cerdà, s'ha realitzat un estudi entorn a les diferents alternatives de gestió de la Distribució urbana de mercaderies (DUM) i el comerç urbà.
L'objectiu del treball ha estat doble:
- generar coneixement de les diferents solucions al voltant de la DUM que hi trobem al voltant del territori i fora d'ell; conèixer diferents plataformes i accions distribuïdes en diversos municipis així com també exemples a nivell internacional
- oferir al personal tècnic dels ajuntaments recomanacions entorn aquesta temàtica, fet que permetrà que valorin quines s'adeqüen millor a les seves realitats i/o necessitats fent especial atenció al comerç electrònic.
Al final de l'estudi es poden trobar tot un seguit de conclusions per tal de fer-ne una eina més pràctica.
En la coordinació de l'estudi s'ha treballat fent sinergies amb diferents administracions com la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea de Transports Metropolitans, ATM.
Definició
Fet d'assolir els resultats que han estat assignats a la seva unitat o el seu grup de treball mitjançant una gestió eficient dels recursos (humans, tecnològics, infraestructures, etc.), d'acord amb els principis emanats de l'ètica pública i els principis d'eficiència, eficàcia i qualitat de servei.
La competencia implica ...
Gestió i control del pressupost de la unitat organitzativa.
Finançament públic.
Gestió de processos per a una gestió eficient.
Planificació orientada a resultats i DPO (Direcció per objectius).
Càlcul de costos de productes i serveis.
Tècniques de millora de la gestió.
Indicadors i quadres de comandament.
Memòries de gestió de resultats.
Rendició de comptes.
Experiències de gestió eficient en d'altres organitzacions públiques.
Nivells
· Atribueix tasques i responsabilitats als membres del seu equip en funció de les seves característiques jurídiques (grup de titulació, categoria, marc funcional, perfil professional, etc.).
· Vetlla per un ús correcte i segur de les eines de treball. Fa complir les orientacions en prevencions de riscos laborals de cada col·lectiu.
· Defineix la planificació de les activitats per arribar a les dates previstes i resol els imprevistos més habituals sense necessitat de supervisió.
· Fa servir un procés sistematitzat (reunions, informes, etc.) per fer un seguiment sistemàtic de l'assoliment dels objectius previstos.
· Implanta i fa servir un sistema de quadre de comandament integral per a la seva unitat organitzativa, d'acord amb els objectius estratègics rebuts.
· Revisa el model organitzatiu i de responsabilitats, etc., per assolir els objectius previstos.
· Analitza el cost-benefici dels elements clau de la gestió que tenen impacte en l'assoliment dels resultats de la seva àrea de responsabilitat
· Estructura l'assignació de recursos (humans, pressupostaris, etc.) d'acord amb els objectius estratègics de l'organització.
· Selecciona el model de gestió de serveis més adequat per a cada activitat o àmbit sectorial (externalització de serveis, convenis públics privats, fundació pública, etc.).
· Defineix sistemes que reconeguin i recompensin l'orientació a resultats de les persones o equips de l'organització.


En els darrers anys, l'augment del consum de subministraments en els mercats municipals ha estat significatiu, com també ho ha fet el preu de l'energia. Segons dades de la 16a edició dels Cercles de Comparació Intermunicipal de mercats municipals, la despesa de subministraments l'any 2021 per m² de superfície total era de 16,1 €/m². - una dada que encara no mostra l'encariment del preu de l'energia d'aquest 2022.
Per aquest motiu, i pel compromís de la Gerència de Serveis de Comerç de convertir els mercats municipals de la província de Barcelona en equipaments sostenibles energèticament (a través del projecte transformador "Mercats municipals 2030: Espais d'oportunitats”) s'han analitzat els consums de set mercats municipals de la província de Barcelona, per extreure mesures d'estalvi i d'eficiència que puguin ser exportades al conjunt dels mercats de la província.

· Analitzar, planificar, implementar i avaluar el conjunt d'actuacions necessàries per a la gestió i direcció dels mercats municipals, tenint en compte les necessitats i característiques del territori, i l'ús eficient dels recursos disponibles, per al manteniment i conservació de l'equipament públic, així com incrementar el seu paper com a referent de proveïment de producte fresc i saludable.

· Conèixer les principals variables de màrqueting que afecten a un mercat municipal. Es partirà dels diferents tipus de gestió d'un mercat: directa, indirecta i altres i s'analitzarà el contingut del reglament del mercat fent especial menció a la definició del mix comercial.

· Conèixer l'entorn jurídic dels mercats i els models de gestió.
· Conèixer com confeccionar un plec de condicions i elaborar un reglament prestant atenció a la definició del mix comercial.
· Conèixer com confeccionar un plec de condicions i elaborar un reglament prestant atenció a la definició del mix comercial.
· Conèixer els principals aspectes que afecten a les operacions d'un mercat, la gestió pressupostària i els principals conceptes de màrqueting aplicables a un pla de dinamització junt amb la implantació d'un Marketplace.
· Conèixer els principals aspectes tècnics i legals que afecten a la gestió operacional d'un mercat i millorar la gestió de l'energia.

· Conèixer les principals variables de màrqueting que afecten a un mercat municipal i poder preparar un pla de dinamització fonamentat amb dades

· Conèixer els principals aspectes tècnics i legals que afecten a la gestió operacional d'un mercat i millorar la gestió de l'energia.

· Conèixer l'entorn jurídic dels mercats i els models de gestió.
· Conèixer com confeccionar un plec de condicions i elaborar un reglament prestant atenció a la definició del mix comercial.

· Entendre com es poden incorporar elements nous i disruptius en l'anàlisi del futur