Desenvolupament de rols transversals
Definició

Capacitat de desenvolupar un rol transversal en l'organització, que li ha estat assignat a la persona per motius que no tenen a veure amb les funcions concretes del lloc de treball que ocupa.

La competencia implica ...
Coneixements i habilitats tècniques bàsiques que ajuden a dur a terme un rol específic (per exemple: Equips de Primera Intervenció (EPI), Assistència Sanitària Immediata (ASI), rols en prevenció de riscos laborals, etc.
Els coneixements i habilitats vinculats a rols específics no van relacionats a un coneixement tècnic del sector professional del lloc que ocupa la persona, sinó amb els coneixements i habilitats bàsiques que són necessàries per desenvolupar la tasca que li ha estat assignada en el seu rol.

20 recursos i/o accions formatives relacionades

Cuadricula Listado
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2449.jpg

Davant dels reptes docents que tenim en tecnologies de la informació i de l'aprenentatge et presentem un conjunt d'eines digitals que et poden facilitar l'activitat docent.

Tipus de recurs
Manual
Format
Material en línia
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2966.jpg

Les escoles d'educació especial atenen infants amb greus problemes de salut i amb unes necessitats de cures especifiques, que han de ser cobertes, en la major part dels casos, per personal no sanitari.
Aquest destil·lat posa a disposició del personal de les Escoles Municipals d'Educació Especial coneixements teòrics bàsics que permetin als seus professionals atendre de forma adequada, ràpida i eficaç els incidents fortuïts que es produeixin dins l'horari escolar i que poden posar en risc la salut o la seguretat de l'alumnat.

Autores: Cecilia García Navas, Mar Martínez Ballesté i Aránzazu Argüello Valdés

La col·lecció Destil·lats d'Educació està formada per materials de consulta que ofereixen una síntesi de continguts relacionats amb l'aplicació de les polítiques educatives municipals.

Col·lecció
Destil·lats d'Educació
Tipus de recurs
Manual
Format
PDF
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF6849.jpg

1. Objectius generals:
· Formar als assistents en la gestió i direcció de totes les operacions específiques d'emergència o sinistre.
· Adquirir els coneixements, habilitats i actituds correctes per poder coordinar els diferents equips d'intervenció i centralitzar la comunicació amb els serveis d'emergència.
· Conscienciar de l'importància de conèixer l'edifici o els edificis que componen el centre i les seves instal·lacions (continent i contingut), la perillositat dels diferents sectors, els mitjans de protecció disponibles segons la normativa vigent i les necessitats que han de ser ateses prioritàriament.
· Conèixer els procediments de comunicació de l'emergència.

2. Objectius específics:
· Establir les pautes per dur a terme l'evacuació de forma organitzada.
· Conèixer detalladament el Pla d'Emergència Interior (PEI) del lloc de treball.
· Desenvolupar les tècniques d'evacuació i orientació en ambients sense visibilitat.

Canal
Presencial
Durada
15,0 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF12267.jpg

· Prendre consciència i sensibilitat envers els problemes derivats de la mobilitat.
· Conèixer els fonaments de la conducció eficient
. Adquirir tècniques de conducció i conèixer les bones pràctiques per la seva aplicació.
· Descobrir nous vehicles i possibilitats cap a una nova concepció de la mobilitat sostenible i segura.

Canal
En línia
Durada
3,0 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF12099.jpg

· Comprendre el significat dels conceptes bàsics de prevenció de riscos laborals.
· Conèixer cada un dels factors de risc derivats del treball.
· Distingir entre els accidents de treball i els no laborals.
· Conèixer l'àmbit normatiu.
· Conèixer les obligacions del treballador en l'àmbit de la PRL.
· Conèixer els principals riscos.

Canal
En línia
Durada
50,0 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Reforçar la consciència del rol del personal auxiliar com a figura clau d'acollida i acompanyament en el dia a dia dels equipaments de proximitat, tot posant en valor el seu paper en la relació amb la ciutadania i l'entorn.
· Millorar les competències en l'acollida i atenció al públic, amb eines per afrontar situacions quotidianes des d¿una actitud respectuosa, oberta i orientada al servei públic.

· Sensibilitzar sobre el valor social i comunitari dels equipaments, per fomentar una actitud proactiva i col·laboradora en la construcció d'espais inclusius, accessibles i arrelats al territori.
· Afavorir una mirada empàtica i respectuosa envers la diversitat, contribuint a generar entorns segurs i amables per a totes les persones que fan ús dels espais.
· Promoure l'autoconfiança i la corresponsabilitat dels professionals auxiliars en la cura dels espais, l'acollida i l¿acompanyament de les persones i el bon funcionament de les activitats que s'hi desenvolupen.

Canal
Presencial
Durada
8,0 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF5284.jpg

· Informar als assistents del funcionament d'un pla d'emergència i evacuació.
· Conscienciar de la importància de conèixer l'edifici o els edificis que componen el centre de treball i les seves instal·lacions (continent i contingut), la perillositat dels diferents sectors, els mitjans de protecció disponibles, les mancances existents segons la normativa vigent i les necessitats que han de ser ateses prioritàriament.
· Sensibilitzar en la necessitat de garantir la fiabilitat de tots els mitjans de protecció i de les instal·lacions generals.
· Conèixer les tècniques i procediments per comunicar l'emergència, i garantir evacuar l'edifici. En finalitzar l'acció formativa, els participants hauran de ser capaços de:
· Situar-se en els punts claus durant una evacuació parcial o total.
· Transmetre les instruccions als afectats per abandonar l'edifici de forma adient.
· Vigilar que en les àrees que són responsabilitat seva tothom ha rebut l'alarma i evacua l'edifici de forma ordenada.

Canal
Presencial
Durada
5,0 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF14.jpg

· Capacitar teòricament i pràcticament als assistents com a membres de l' Equip de Primera Intervenció (EPI) mitjançant simulacres i entrenament en extinció d'incendis, per poder realitzar una intervenció ràpida i eficaç enfront conats de foc i petits incendis.
· Comprendre l'origen del foc, la forma com es propaga i quines son les mesures i mitjans per extingir l'incendi.
· Aprofundir en el coneixement de tècniques de protecció davant els riscos d'incendi i explosió.
En finalitzar l'acció formativa, els participants hauran de ser capaços de:
· Valorar la capacitat d'intervenir en l'incendi.
· Comunicar de forma clara la situació al cap d'emergència.
· Atacar incendis de baixa entitat.
· Prendre mesures per evitar la propagació del foc.

Canal
Presencial
Durada
8,0 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF172490.jpg

· Identificar les tendències actuals en formació dins les organitzacions.
· Reflexionar sobre el rol del formador/a i les seves competències tecnopedagògiques en contextos de formació i de gestió del coneixement.
· Reconèixer els fonaments teòrics de l'aprenentatge d'adults que ens aporten les teories de l'aprenentatge i la neurociència.
· Analitzar la pròpia pràctica formativa per reconèixer l'estil docent personal i identificar aspectes de millora.
· Elaborar programacions didàctiques utilitzant models documentals de referència.
· Garantir la coherència pedagògica tant en el disseny de l'acció formativa com en la selecció de les activitats i dinàmiques.
· Aplicar la metodologia expositiva de manera eficaç, millorant les habilitats comunicatives i utilitzant materials de suport adequats.
· Incorporar un ampli ventall d'activitats, dinàmiques i metodologies per aplicar a l'aula.
· Integrar l'ús de tecnologies digitals en el desenvolupament d'activitats formatives.

Canal
Presencial + en línia
Durada
20,0 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF13184.jpg

· Adquirir coneixements sobre la normativa i regulació de les activitats: prevenció i control ambiental de les activitats, espectacles i activitats recreatives, simplificació administrativa, incendis.

Canal
Presencial
Durada
15,0 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

1. Informar al personal polític i càrrecs electes i mitjos sobre les implicacions i obligacions de la Llei d'Igualtat de tracte i no discriminació pels ens locals.
2. Sensibilitzar sobre la importància de treballar per la igualtat de tracte i la no discriminació en la promoció de la convivència i per una gestió positiva de la
diversitat.
3. Orientar sobre el disseny de polítiques en aquesta direcció

Canal
Videoformació
Durada
4,0 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF11303.jpg

· Conèixer els aspectes fonamentals d'un aula virtual.
· Crear un aula virtual per fer cursos en línia molt senzills.
· Editar una aula virtual amb els recursos i activitats més habituals.

Canal
Videoformació + en línia
Durada
9,0 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

Aquesta acció formativa s'alinea amb els següents Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS):
3. Salut i benestar.
11. Ciutats i comunitats sostenibles.

· Entendre els fonaments bàsics de les vibracions i la normativa aplicable.
· Comprendre les diferències entre transmissió aèria i transmissió estructural.
· Conèixer els problemes més habituals sobre vibracions a nivell municipal.

Canal
Presencial
Durada
6,0 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF5277.jpg

· Impulsar l'ús de les dades geogràfiques com a eina de bon govern per a la gestió municipal.
· Donar a conèixer la informació geogràfica, els projectes i les utilitats que es posen a l'abast dels ens locals per a una gestió més eficient del seu territori.
· Mostrar les funcionalitats i el potencial del SITMUN com a eina de gestió territorial.

Canal
Presencial
Durada
4,0 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

· Enfortir el caràcter relacional de la xarxaCORH i promoure el sentiment de pertinença i confiança per compartir informació i crear eines de treball de forma compartida.
· Tractar continguts i temes d'especial interès i rellevància per als professionals que conformen la xarxaCORH.
· Formar i capacitar els membres de l'espai presencial de la CORH en competències i habilitats d'utilitat per al millor desenvolupament de les seves responsabilitats.

Canal
Presencial
Durada
5,0 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

1. Conèixer el document marc per l'elaboració de protocols davant les violències sexuals a les EMPAS.
2. Identificar els àmbits dels protocols: la prevenció, la detecció, la intervenció i la restauració.
3. Conèixer les funcions de la comissió de seguiment i la coordinadora de benestar i protecció.
4. Donar eines i orientacions per elaborar protocols adaptats a la realitat de l'escola i en clau territorial.

Canal
Videoformació
Durada
12,0 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

1. Promoure el rol preventiu i de detecció de les EMPAS davant les violències sexuals.
2. Donar a conèixer el Document marc per l'elaboració de protocols davant les violències sexuals a les EMPAS i el Material com treballar la prevenció de les violències sexuals a les EMPAS.
3. Identificar les causes estructurals i com detectar les violències sexuals. Factors de risc i indicadors per a la seva detecció.
4. Dotar d'eines i materials per a la prevenció de les violències sexuals.

Canal
Videoformació
Durada
9,0 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF_BAF.jpg

Aprofundir en els objectius, valors i filosofia de la institució. Aconseguir una bona visibilitat del perfil professional, potenciant aquells aspectes que et diferencien i aporten valor.

Canal
Videoformació
Durada
12,0 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF6597.jpg

Obtenir la renovació del certificat oficial de Suport vital bàsic i ús del DEA.

Canal
Presencial
Durada
1,5 h
NOU
Acció formativa del BAF
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/AF2185.jpg

· Saber realitzar el suport vital bàsic (SVB) en persones que ho necessitin.
· Saber aplicar el desfibril·lador extern automàtic (DEA) en persones amb aturada cardiorespiratòria que ho requereixin.

Canal
Presencial
Durada
6,0 h
NOU