Una acció formativa troba el seu sentit en el marc d'un pla de formació elaborat per una organització atenent una sèrie de necessitats que sorgeixen en un moment determinat. En aquest sentit és imprescindible que hi hagi una coherència entre el nivell de decisió macro (el pla de formació) i el nivell de decisió micro (propi d'una acció formativa concreta).
Definició
Fet de dedicar temps i esforç personal a mantenir-se actualitzat professionalment i fer que els altres també ho estiguin contribuint a una millor gestió del coneixement organitzatiu.
La competencia implica ...
Elements que afavoreixen l'actualització professional: llegir documentació especialitzada, mantenir contactes amb professionals, participar en nous projectes, etc.
Fonts d'aprenentatge formal i informal.
Aprenentatge 360º.
L'espai de treball com eina d'aprenentatge personal.
Fitxes descriptives dels llocs de treball i els perfils professionals com referència en identificació de necessitats formatives personals.
Diferències fonamentals entre els processos d'informació, formació i el desenvolupament de competències.
Nivells
· Participa activament en els processos d'identificació de necessitats formatives engegats per l'ajuntament.
· Fa les activitats de desenvolupament recomanades (cursos, encàrrecs de treball, etc.).
· Accepta positivament les oportunitats d'adquirir habilitats, coneixements, metodologies i tècniques.
· Valora de manera objectiva el seus resultats professionals: accepta les observacions sobre la feina feta de forma constructiva.
· Procura estar actualitzat més enllà de l'oferta formativa, a través de diferents mitjans (internet, assistència a cursos, documentació especialitzada...).
· Proposa als seus superiors la conveniència d'adquirir determinats coneixements o experiències útils per a ell mateix o per als companys.
· Aplica, de forma sistemàtica, els coneixements i les habilitats apresos en el seu àmbit de treball.
· Coneix clarament i raonadament els seus punts forts i els seus punts febles.
· Fa de tutor amb les persones que s'incorporen a l'equip (noves incorporacions, suplències, estudiants en pràctiques, etc.).
· Desenvolupa material tècnic (manuals d'acollida tècnica, guies de procediments, etc.).
· Realitza activitats informatives sobre qualsevol dels elements (fonamentació tècnica i normativa, processos de gestió, indicadors de gestió, etc.) que configuren l'activitat (projectes, línies de gestió, serveis, etc.) de la seva unitat organitzativa o especialitat.
· Col·labora en l'elaboració de temaris i proves d'avaluació per als processos de selecció de personal, carrera professional, etc
· Dissenya autònomament proves d'avaluació de coneixements i habilitats professionals per als processos selectius, de carrera professional, etc.
· Afavoreix la creació de grups de millora i d'espais per a l'intercanvi de coneixement.
· Fomenta la socialització de coneixements i d'aprenentatges entre els equips.
· Participa activament, en nom de l'organització, en activitats formatives de l'àmbit públic o sectorial.


En aquesta conversa, l'Enric Herranz, director del Serveis de Formació de la Diputació de Barcelona, reflexiona sobre el paper estratègic de la formació en les organitzacions. Aquestes reflexions se centren en les avantatges de la planificació per sobre de la improvisació, la necessitat d'alinear la formació amb els objectius estratègics i les passes necessàries per aconseguir-ho.
Al principi de cada episodi hi ha una dramatització fictícia curta. Aquesta dramatització està protagonitzada per tres personatges: la Marta, el Marc i el David, tres empleats de l'administració local que ens ajudaran a copsar els temes que es tracten en cada episodi.

En aquesta conversa, l'Anna Ferri, referent de formació de governs locals de la Direcció de Serveis de Formació de la Diputació de Barcelona, reflexiona sobre les necessitats formatives de les administracions locals. Aquestes reflexions se centren en la identificació d'aquestes necessitats, en quines metodologies es poden emprar per fer-ho i en com es poden plasmar les mesures formatives que se'n derivin en un pla de formació.
Al principi de cada episodi hi ha una dramatització fictícia curta. Aquesta dramatització està protagonitzada per tres personatges: la Marta, el Marc i el David, tres empleats de l'administració local que ens ajudaran a copsar els temes que es tracten en cada episodi.

En aquesta conversa, la Teresa Feliu, referent de formació de governs locals de la Direcció de Serveis de Formació de la Diputació de Barcelona, reflexiona sobre les particularitats formatives que tenen els ajuntaments en funció de la seva mida. Aquestes reflexions se centren en la definició d'itineraris formatius, amb especial èmfasi en els municipis petits, i en com es concreten a la demarcació de Barcelona, mitjançant les eines que posa a disposició dels municipis la Diputació de Barcelona.
Al principi de cada episodi hi ha una dramatització fictícia curta. Aquesta dramatització està protagonitzada per tres personatges: la Marta, el Marc i el David, tres empleats de l'administració local que ens ajudaran a copsar els temes que es tracten en cada episodi.

En aquesta conversa, la Roser Díaz, referent de formació de governs locals de la Direcció de Serveis de Formació de la Diputació de Barcelona, reflexiona sobre la Xarxa de Responsables Educats de Formació (xarf!), establerta a la demarcació de Barcelona. Aquestes reflexions se centren en els objectius de la xarf!, la seva raó de ser, els seus projectes principals i com afegir-s'hi.
Al principi de cada episodi hi ha una dramatització fictícia curta. Aquesta dramatització està protagonitzada per tres personatges: la Marta, el Marc i el David, tres empleats de l'administració local que ens ajudaran a copsar els temes que es tracten en cada episodi.

En aquesta conversa, la Yolanda Carrasco, cap de la secció de formació de governs locals de la Direcció de Serveis de Formació de la Diputació de Barcelona, reflexiona sobre les metodologies per avaluar l'impacte de la formació en les organitzacions. Aquestes reflexions se centren en aclarir les diferències entre les diferents metodologies d'avaluació de la formació i en les dificultats i oportunitats que suposa la seva implantació.
Al principi de cada episodi hi ha una dramatització fictícia curta. Aquesta dramatització està protagonitzada per tres personatges: la Marta, el Marc i el David, tres empleats de l'administració local que ens ajudaran a copsar els temes que es tracten en cada episodi.

En aquesta conversa, la Marta Chiné, responsable de recursos pedagògics del Servei de Disseny i Innovació de la Direcció de Serveis de Formació de la Diputació de Barcelona, reflexiona sobre l'aplicació de les metodologies pedagògiques actives en entorns de videoformaació. Aquestes reflexions se centren en les oportunitats i dificultats que es presenten en la seva aplicació, la importància de competències digitals docents per fer-ne un bon ús i els recursos disponibles per obtenir-ne el millor resultat.
Al principi de cada episodi hi ha una dramatització fictícia curta. Aquesta dramatització està protagonitzada per tres personatges: la Marta, el Marc i el David, tres empleats de l'administració local que ens ajudaran a copsar els temes que es tracten en cada episodi.

En aquesta conversa, la Noemí Segura, responsable de projectes formatius de la Direcció de Serveis de Formació de la Diputació de Barcelona, reflexiona sobre l'autoformació i com es pot acreditar. Aquestes reflexions se centren en la raó de ser de l'autoformació, en les avantatges i dificultats que te i en les característiques d'un exemple autoformatiu d'èxit: el programa AutoAcredita't de la Diputació de Barcelona.
Al principi de cada episodi hi ha una dramatització fictícia curta. Aquesta dramatització està protagonitzada per tres personatges: la Marta, el Marc i el David, tres empleats de l'administració local que ens ajudaran a copsar els temes que es tracten en cada episodi.

En aquesta conversa, el Miguel Alós, responsable d'entorns virtuals d'aprenentatge del Servei d'Innovació i Disseny de Formació de la Diputació de Barcelona, reflexiona sobre l'aplicació de la ludificació, també coneguda com a gamificació, i de l'aprenentatge basat en jocs en la formació d'empleats públics. Aquestes reflexions se centren en les particularitats, oportunitats i dificultats en la utilització d'aquestes eines i, a més a més, es se'n descriuen alguns exemples duts a terme per la Diputació de Barcelona.
Al principi de cada episodi hi ha una dramatització fictícia curta. Aquesta dramatització està protagonitzada per tres personatges: la Marta, el Marc i el David, tres empleats de l'administració local que ens ajudaran a copsar els temes que es tracten en cada episodi.

En aquesta conversa, la Marga Padilla, responsable d'aplicacions de gestió de la formació de la Direcció de Serveis de Formació de la Diputació de Barcelona, reflexiona sobre els avantatges i inconvenients dels microcursos. Aquestes reflexions se centren en els avantatges de la seva concreció, els requisits necessaris per a que tinguin èxit i la intensa relació que acostumen a tenir amb la tecnologia mòbil.
Al principi de cada episodi hi ha una dramatització fictícia curta. Aquesta dramatització està protagonitzada per tres personatges: la Marta, el Marc i el David, tres empleats de l'administració local que ens ajudaran a copsar els temes que es tracten en cada episodi.

En aquesta conversa, la Montserrat Casamitjana, cap del Servei d'Assistència a la Formació de la Direcció dels Serveis de Formació de la Diputació de Barcelona, reflexiona sobre la formació de càrrecs electes, directius i comandaments a l'administració pública local. Aquestes reflexions se centren en els reptes que suposa l'aprenentatge de les competències de funció directiva i en el ventall de metodologies de formació a les que es pot recórrer.
Al principi de cada episodi hi ha una dramatització fictícia curta. Aquesta dramatització està protagonitzada per tres personatges: la Marta, el Marc i el David, tres empleats de l'administració local que ens ajudaran a copsar els temes que es tracten en cada episodi.

Aprèn i autoacredita't amb aquest recurs formatiu digital i responent un qüestionari d'avaluació.
Amb aquest recurs aprendràs què es un programa de mentoria i com impulsar-lo a la teva organització.

Aprèn i autoacredita't amb aquest recurs formatiu digital i responent un qüestionari d'avaluació.
Amb aquest recurs aprendràs a tenir una visió global del procés del cicle formatiu, des de l'anàlisi de necessitats fins als diferents tipus d'avaluació que ens podem plantejar, sense oblidar la importància de disposar d'un pla de formació que comprengui diferents estratègies d'intervenció per millorar les competències tècniques, organitzatives i transversals dels professionals.

Aprèn i autoacredita't amb aquest recurs formatiu digital i responent un qüestionari d'avaluació.
Amb aquest recurs aprendràs quins són els factors clau que cal tenir en compte en els processos d'aprenentatge al llarg de la vida, per millorar així la nostra capacitat d'aprenentatge i creixement professional.