Acció formativa del BAF
El paper estratègic de les OME en la lluita contra la segregació educativa
Àmbit promotor de la formació:
Gerència de Serveis d'Educació
Requisits:
Ser personal tècnic municipal d'educació o altres regidories que s'encarreguin de les Oficines Municipals d'Escolarització (OMEs).
Modalitat:
curs
Canal:
Presencial + en línia
Durada:
20.00 h
| Presencial   16.00 h
| Videoformació   0.00 h
| Treball en línia   4.00 h
Nombre de participants:
Mínim 15
| Òptim  
20
| Màxim  
25
Tipus d'acreditació:
Certificat d’aprofitament
Temàtica:
Descriptor:
Objectius

· Potenciar les polítiques d'equitat educativa i escolarització equilibrada en el marc de l'estratègia educativa municipal.
· Conèixer els serveis que estableix la normativa per les oficines municipals d'escolarització.
· Adquisició de coneixements per valorar la conveniència d'establir una oficina municipal d'escolarització, en el marc de l'acció educativa contra la segregació educativa del municipi.
· Identificar els punts crítics i d'oportunitat de millora de les oficines municipals d'escolarització, aplicades a la realitat de cada ens local.
· Reconèixer el paper de l'OME en el desenvolupament i la planificació de les estratègies contra la segregació educativa.
· Identificar el treball tècnic dels professionals de l'OME i les seves potencialitats dels professionals de l'OME i les seves potencialitats.
· Entendre la funció i la relació de les oficines municipals d'escolarització en el marc d'altres espais de gestió i participació vinculats a la gestió de l'escolaritat (Comissió de garanties, Unitats de detecció, Taules locals de planificació, etc.)
· Realització d'un informe bàsic anàlisi i propostes de millora del servei (cada municipi).

Continguts
· Les Oficines municipals d'escolarització en el marc del Decret 11/2021. Exposar l'evolució dels següents decrets: Decret2004, Decret 2007, Decret 2011 i altres normes.
· Finançament, convenis i subvencions amb el Departament.
· Les Oficines municipals d'escolarització en el context dels diferents espais de participació de la programació i admissió de l'alumnat en centres educatius, la detecció d'alumnat amb NESE i la relació dels diferents actors.
· Tipologies de serveis oferts, i tipologies d'OME: de les oficines d'informació a les oficines d'orientació educativa.
· L'OME com a nus de treball en xarxa i coordinació, entre serveis municipals i amb els agents educatius locals, d'estratègies contra la segregació educativa, connectant el dins i el fora escola.
· La necessitat emergent del treball dels professionals transversals amb una mirada sociocomunitària per a l'impuls de les OME com a espais d'escolarització, orientació i seguiment educatiu.
· Eines d'anàlisi per la valoració de l'establiment i/o millora de les oficines.
· Eines d'avaluació de l'eficàcia de les oficines d'escolarització municipal.
Metodologia d'impartició
El curs combinarà sessions presencials amb activitats en línia a través de l'aula virtual del campus Formadiba. En les sessions presencials es farà la contextualització dels continguts amb suport de presentacions visuals. També s'exposaran casos pràctics en base a experiències reals de diferents municipis. A més, també es faran dinàmiques de treball individual, d'anàlisi de la realitat de cada municipi participant per tal de transferir el coneixement rebut, i dinàmiques de treball grupals per a l'anàlisi de problemàtiques locals. En les activitats en línia a l'aula virtual, a partir de les eines facilitades, els participants dissenyaran una proposta de millora aplicable a la realitat del seu municipi.
Metodologia d'avaluació
Els participants hauran d'omplir l'enquesta d'avaluació del gestforma i tindran accés a l'acreditació d'aprofitament si assisteixen a totes les hores, fan totes les activitats i omplen l'avaluació.
Destinataris
Col·lectiu professional Àmbit funcional Lloc de treball Competència
Tècnic especialista Serveis d'acció ciutadana Tècnic educació Gestió i coordinació de competències municipals en educació